Markkinointia toisen yrittäjän silmin

Olen tottunut katselemaan ja kirjoittelemaan omia tekstejäni markkinoinnista - ja lukemaan kaikkea uutta ihmismieleen ja markkinointiin liittyvää kirjoista, mutta onneksi välillä törmää johonkin entisestäänkin kiinnostavampaan.
Pari päivää sitten törmäsin puolivahingossa blogiin, jota pitää ruotsalainen yrittäjä, nettiyrittäjä. Herra on meikäläistä varmasti puolet nuorempi mutta teksti oli kuin omaa historiaani osaltaan.
Muistan kun 90-luvulla minulla oli projekti nimeltään NetBet, jolla tarjottiin pelisuosituksia suomalaisiin urheiluvetoihin ja suositukset olivat jaossa parissakin erilaisessa GSM-tekstipalvelussa ja omilla nettisivuilla (silloin AdFox:in alaisuudessa). Samoihin aikoihin itse pelasin todella paljon urheilupelejä päivittäin ja kehitin omaa yritystoimintaa.

Asiaan


Tämä Erik Bergman niminen tyyppi, joka tuota blogia kirjoittaa on aloittanut pokerinpelaajana ja siitä vähitellen erilaisten vaiheiden jälkeen edennyt Maltalle asumaan ja vetämään omaa nettikasinoa.... tai tuo lause nyt oli mutkat suoriksi vetämistä, mutta kuitenkin.
No, ei siinä mitään, mutta syy miksi aloin lukea tarkemmin kyseistä blogia oli Erikin tarina. Erik kirjoittaa blogissaan tapahtumista viimeisten parin vuoden aikana, mitä on tapahtunut ja mihin ollaan menossa. Erikin tarina on minusta hyvä esimerkki siitä, mihin voi päästä jos vain uskoo itseensä ja tässä tapauksessa internetin voimaan.

Omasta firmasta kasvoikin jotain muuta


Erikin tapauksessa hommat vain lähtivät pyörimään kun hän tekin ensimmäisen "lumipallon". Syntyi efekti, missä asiaan uskovat tahot lähtivät mukaan ja pian Erik huomasikin olevansa tavallaan sivusta katsojani omassa projektissaan.
Erikin tarina on tässä vaiheessa hieno kertonut nuoren yrittäjän alkuvaiheista ja mielenkiinnolla odotan nuorten miesten seuraavia vaiheita ja toivottavasti Erik jaksaa niitä myös kirjoitella.

Opetuksia sisällä

Erikin teksteissä on muutamia pointteja, joita aloittelevan ja miksei jo pitempäänkin yrittänään yrittäjän kannattaa lukea - ja miksei jopa ottaa omaan toimintaan jos se suinkin on mahdollista.

Päivän vinkki!


Olin eilen kouluttamassa nuoria Luksiassa Lohjalla ja heillä oli virtuaaliyritysprojekti, jossa aiheena oli tietynlainen suomalainen designtuote. Minun aiheenani oli avittaa heitä markkinoinnissa. Yhdessä vaiheessa kävimme läpi markkinoinnin 6 P:n ajatusmallia ja pysähdyimme hinnoitteluun - yhdistimme siinä vaiheessa heidän kohderyhmävalintansa - ja mitä saimme aikaiseksi: uuden hinnoittelun ja entistä tarkemman kohderyhmän + liiketoimintaan paremman ansaintamallin. ELI! Tee oikeasti tarkka kohderyhmäkohdistus, kenelle haluat markkinoida - mitä myyt ja kenelle, ja saat parempaa tuottoa sinne "bottom line" alle...

Kommentit

Suositut postaukset