Sähköpostimarkkinoinnista

Markkinoinnin yksi perusteista on monikanavaisuus.

Monikanavaisuus tarkoittaa, että yritys kertoo itsestään, palveluistaan, tuotteistaan käyttäen useampaa mediaa. Tällaisia kanavia voivat olla esimerkiksi radio, tv, lehdet, suoramainonta, ulkomainonta, flyerit, nettisivut, facebook, twitter, youtube videot, sähköposti, henkilökohtaiset kirjeet, liiketila, liikennevälineet, henkilökunta, tapahtumat.... ja jokainen yritys käyttää useampaa.

Sähköposti ja nykypäivä

Kuka olisi voinut kuvitella 1990-luvulla, että kirjoitamme nykyään näin vähän erilaisia kirjeitä, tarjouksia kuin mitä nykyään teemme ja paperin sijalle on tullut sähköposti joka samalla kun se on helpompi, halvempi ja nopeampi on se myös epävarmempi ja enemmän massoille tarkoitettu kuin vanha "kunnon" kirjeposti.
Siinä missä ennen kirjoitimme yhden tarjouksen ja postitimme sen pystymme samassa ajassa nykyään lähettämään saman tarjouksen/viestin sähköisesti koko oman alueemme kohteille, yrityksille, yrittäjille - sillä edellytyksellä että tiedämme näiden sähköpostiosoitteet.

"Ei minun asiakkaani nettiä käytä"

Kaksi vuotta sitten: ”Netinkäyttö on aktiivista, sillä 67 prosenttia miehistä käyttää nettiä vähintään neljänä päivänä viikossa ja naisistakin 61 prosenttia. Aktiivisimpia netinkäyttäjiä ovat 25–29-vuotiaat, jotka ovat myös ahkerimpia lehtien verkkosivustojen lukijoita. Yli 30 vuotta täyttäneistä netinkäyttö alkaa hiljalleen laskea. Yli 65-vuotiaista nettiä käyttää tällä hetkellä 34 prosenttia, mutta heidän määränsä kasvaa koko ajan”, yksikönjohtaja Jukka Helske TNS Gallupista sanoo... Yleisimpiä internetin käyttötarkoituksia ovat sähköposti (90 prosenttia käyttäjistä)...



Ja tämä kattoi kaikki käyttäjät, voimme siis olettaa että lähemmäksi 90% yrityksistä on käytössä joko yrityksen tai omistajan sähköposti eli melkein kaikki b-to-b kohteet ovat saatavilla - mutta kannattaako sinun lähestyä näitä suoralla omalla sähköpostiohjelmallasi?

EI!

On olemassa järkevästi hinnoiteltuja ja toimivia ohjelmia, joilla sähköpostimarkkinointi on mahdollista toteuttaa sekä hyvän tavan mukaisesti mutta myös hallitusti ja jälkianalysoinnin mahdollistaen. Jos käytät sähköpostimarkkinointiin omaa sähköpostiasi, menetät suurimman osan sähköpostimarkinoinnin mahdollisista hyödyistä ja tiedoista, joita tarvitset markkinointisi kehittämiseen, sillä niin sähköpostimarkkinoinnissa kuin muissakin markkinointi-ja mainontatavoissa, sinun pitäisi pystyä analysoimaan markkinointitoimentpiteiden tulokset.

Kuka luki - kuka avasi, kuinka monta on lukenut kuinkakin monta lähettämistäsi posteista, kuinka monta on ilmoittanut ettei halua postia sinulta, kuinka moni on jättänyt lukematta... jne jne... kuinka moni klikkasi mitäkin linkkiä viesteissäsi.. tämä on sitä markkinointidataa, mitä tarvitset kun kehität sähköistä-ja sähköpostimarkkinointiasi - omalla sähköpostiohjelmallasi tähän ei voi päästä.

K.

Kommentit

Suositut postaukset