Monopoli nostaa hintoja

Meillä Lohjalla on yrittäjille  ja liikkeenharjoittajille ihanteellinen printtitilanne.

Miksi? Meillä on tässä n. 30 000 talouden alueella kolme erilaista, vähintään kerran viikossa ilmestyvää sanomalehteä: kuusi kertaa viikossa ilmestyvä Länsi-Uusimaa (jakelu reilut 13000), Ilta-Lohja jonka omistaa sama Lehtiyhtymä kuin Länsi-Uusimaa lehden (jakelu reilut 27000) ja yksityinen Ykkös-Lohja (jakelu reilut 32000).

Tämä kolmen lehden kilpailuasetelma on painanut printtimainonnan hinnat Lohjan talousalueella niin alas, että mainoksen tekijää jo tässä itkettää - varsinkin jos vertaa todellisia mainoshintoja lähialueille kuten Salossa, Raaseporissa ja Kirkkonummella eli siis aivan vieressä.... ja tottakai Sulo Vilenismi jyllää eli vieläkin halvemmalla pitäisi saada - ollaan luisumassa hintakilpailuun.

Hintakilpailu ja printtimaailma

Monet tottakai sanovat että printtimainonta vähenee ja lopulta loppuu. Ja "in the big picture" näinhän se menee, että mainonta siirtyy vähitellen nopeampiin ja paremmin massat ja erikoisryhmät saavuttaviin medioihin kuten internettiin mutta paikallisella tasolla toimiva printti on vielä pitkän aikaa se paikalliset ihmiset, ostajat, parhaiten tavoittava media.

No, jos nykyinen hintakilpailu menee äärimmäisyyksiin eli molemmat ilmaisjakelulehdet eli Ykkös-Lohja ja Iltalohja jatkavat pmm hintojensa laskua on väistämätön lopputulema, että toisen lehden ilmestyminen tulee päätökseensä, ja kumpikohan se on: yksityinen ja yksinäinen vai Lehtiyhtymän omistama isomman lehden "apulainen"?

Näin on käynyt ympäri Suomea ja maailmaa kautta aikojen ja kysymys on monesti tavallisesta kaupankäynnistä ja talouden muutoksista, mutta hintakilpailu ei ole pakollinen lopputulema jos asiakkaat ymmärtävät tämän "kokonaiskuvan".

"Kokonaiskuva"

Jos käy niin, että toinen pikkulehti lopettaa on väistämätön tosiasia se, että jäljelle jäänyt media nostaa hintansa tasolle, jolla se tuottaa voittoa. Eli jokaisen printtimainontaa käyttävän toimijan kulut nousevat sille ns. oikealle markkinatasolle, josta tällä hetkellä kaikki markkinoilla mediatilaa tarjoavat voivat vain unelmoida. Tämän mahdollistaa kilpailu.
Terve kilpailu syntyy kun samoilla markkinoilla on elinkelpoisia toimijoita, jotka toimivat yritystoiminnan perussääntöjen mukaisesti eli esimerkiksi kiinteiden kustannusten kuten sähkö, polttoaine, paperi- hintojen noustessa, nostavat myös pmm eli mediahintoja.
Epäterveellisessä hintakilpailussa tällaista tervehdyttämistä ei voi tehdä, jolleivat varsinaiset mediatilan ostajat ymmärrä tilannetta pidemmälle katsoen kuin huomiseen, eli jos tervehdyttämistoimia yritetään tehdä on tuloksena mainostajien siirtyminen siihen mediaan joka ei välitä tuloksestaan.

Terve kilpailu

Tervekilpailu markkinoilla tarkoittaa hyvää kaikille. Epäterve kilpailutilanne johtaa tässä kuvatussa tilanteessa hetkelliseen monopoliasemaan ja hintojen nousuun - siihen ei pidä tässä maailman markkinatilanteessa tilannetta päästää koska yrittäjillä ei välttämättä ole oikeastikaan varaa maksaa markkinahintaa mediatilasta!

Kommentit

Suositut postaukset