Suunnittelupäivä: yritys ja henkilöstö ja minä

Olen nyt tässä viime aikoina muutamaan kertaan päässyt pitämään pienten ja keskisuurten yritysten kanssa tällaisia suunnittelupäiviä – osa niistä on alkanut ns. sosiaalisen median koulutuksena ja osa suoraan markkinoinnin suunnittelusta – mutta kaikille niille on ollut yhteistä yhdessä tekeminen ja oivaltaminen.



Suunnittelupäivä ei ole koskaan turha!

Toivottavasti jo tämän vuoden 2011 aikana saan useamman toimeksiannon, sillä juuri tämä toiminta on sitä missä yli 20 vuoden markkinointi-ja myyntikokemukseni pääsee parhaimmilleen.

Pienissä yrityksissä tuntuu  pätevän samankaltaiset lainomaisuudet alasta toiseen: suunnittelemattomuus, mutu-tieto, organisaation ja vastuiden puute, prosessien puute .. ja vielä enemmän se tosiasia, että monet näistä yrityksistä ovat kasvaneet alun 1-2 hengen yrityksestä 20-100 hengen yrityksiksi mutta toimintamallit ja johtaminen on jäänyt sinne 1-2 hengen organisaatiorakenteen tasolle.

Vihaan powerpointteja mutta käytän niitä jos on pakko (vajaat 10 vuotta IT alalla konsulttina) – enemmänkin oma toimintani on ihmislähtöistä, yrityksistä itsestään pulppuavaa tietoa, angstia, halua, taitoa – ja minun tehtäväni on onkia se esille mahdollisimman hyvin ja analysoida yrityksen johdolle ja omistajille. Eli tehdä sitä mitä isot konsulttitalot tekevät isolla rahalla isoille firmoille.

Elämäntapaintiaani....

Reilut 20 vuotta yrittäjänä rikastumatta kertonee sen että olen itsekin ”elämäntapa intiaani” eli henkilö, joka tekee sitä mitä tykkää ja ansainta on siinä sivussa kiva sivuseikka. Onneksi taustani, koulutukseni ja niiden lisäksi lukemiseni ja tekemäni projektit ovat antaneet minulle tietotaidon auttaa toisia yrityksiä nimenomaan markkinoinnin ja myynnin kysymyksissä – ongelmissa, jotka ovat monelle yritysjohtajalle ja omistajalle jatkuvaa päänvaivaa.

En minäkään ihmeitä tee, mutta kauttani jokin ongelma voi saada selvän rakenteen ja ongelman ratkaisu voi saada juuri sen ratkaisevan sykäyksen – kannattanee kokeilla, en ole ainakaan hinnalle pilattu...


Millaiselle toimijalla tämä toimii?

... jos sinulla on ravintola, markkinoitko hinnalla vai millä?
... tottakai tietynlaisille ravintoloille ja asiakkaille hinta on tärkeä, mutta mikäli haluat saada asiakkaita muulla tavalla kuin hinnalla, ravintolallasi pitää olla SE JOKIN, on se sitten loistava palvelu, loistava ruoka, sijainti, idea, brändi.... ja SE JOKIN ei välttämättä maksa mitään ja sinulla se jo voi ollakin, mutta et ole sitä itse tiedostanut.. ravintolakin voi ottaa ja tilata minut henkilökuntansa seuraksi puoleksi päivää ja voin luvata että jotain kehittämisen arvoista aina löytyy!



Teollisuus, myynti, autoliikkeet, vaateliikkeet, palveluyritykset..... aina kun on enemmän kuin muutama henkilö, johdettu sparraus/suunnittelupäivä on varmasti investointinsa arvoinen.

Kommentit

Suositut postaukset