G R A N L U N D – uusi Suomi-Ikoni

Niinpä niin, 19-vuotiaan älyttömän lahjakkaan urheilija ilmaveivi lätkän MM-kisoissa antoi koko Suomen joukkueelle itseluottamusbuustin ja vei Suomen monen vuoden jälkeen taas MM-finaaliin....

Samaa tarvittaisiin suomalaisessa ja varsinkin paikallisessa yrityselämässä – jonkinlaista buustia toimintaan! Kuka on Läntisen Uudenmaan GRANLUND? Eli kuka saa sen positiivisen vireen syntymään ja kasvamaan tässä toimintaympäristössä joka ei menestyjää silitä vaan pikemminkin odottaa jotain pahaa tapahtuvaksi tai menestyjän tekevän virheen johtavan alasajoon. Joskus toivoisi meille enemmän ameriikan meininkiä, jossa rikastuminen on hyvä asia ja siihen pyritään jo alusta alkaen kuten koulumaailmassakin siellä opetetaan.

Toissa viikolla luin amerikkalaisesta miljardööristä, joka huomasi tienata mahdollisella energiankäytöllä (yritysten optiot kuinka paljon ja mitä energiaa käytetään) muutamassa vuodessa itselleen reilun 3 miljardin dollarin omaisuuden ja siitä oli antaa mm. reilun 300 miljoonan hyväntekeväisyys panostus oppimisvaikeuksisille lapsille.....
   
En tarkoita että tuollaista pitäisi hakea, mutta positiivisuuden, iloisuuden kautta etsiä uusia  yhteistyömuotoja tai ennenmminkin kehittää niitä vanhoja, jo olemassa olevia yhteyksiä. Uskon että yhteistyömuotojen kehittämisessä pätee samantyyppinen lainomaisuus kuin markkinoinnissa ja myynnissä – on helpompi myydä vanhalle asiakkaalle kun löytää täysin uusi asiakas. Jälki-ja lisämyynti on sekä palvelukehityksellinen että tuotekehityksellinen asia, joihin kumpaankaan keskimääräisellä yksinyrittäjällä ei toiminnan aloittamisen jälkeen välttämättä ole aikaa ja parin vuoden toiminnan jälkeen ei välttämättä edes sitä energiaa....

Jo yksittäinen parturikampaaja, autohuolto, pizzeria, vaateliike pystyy kehittämään toiminnastaan laajempaa kehittämällä palvelua ja tuotetta – verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa ja luomalla pieniä ”yritysmaailmoita” ja palvelukokonaisuuksia. Ongelma monesti on ajanpuute, yrittäjä usein kyllä tietää asiat ja toivoo tilanteen muuttuvan ja saattaa jopa ajatella, että kyllä sen joku tekee tai ”teen sen sitten joskus”....

Markkinointikonsultti – sisällöntuottaja – mainostuottaja – ideoija – sparraaja – hauku minua millä termillä tahansa noista edellisistä niin aina osut kohdalleen. Markkinointi ja mainonta ei ole vain yhden asian tekemistä vaan kokonaisuuden hallintaa ja hahmottamista, ja mitä paremmin (kuin kilpailijat) sen kokonaisuuden pystyy hahmottamaan, sitä parempaan tulokseen ja toimintakokonaisuuteen on mahdollista päästä.

K (soita ja kysy lisää 0400 733 469)

Kommentit

Suositut postaukset