Das Unbekannte Tier


Aikoinaan Saksassa ollessani Stuttgartissa oli paikallinen disco nimeltä Das Unbekannte Tier eli tuntematon eläin – paikka on jäänyt sadoista ravintoloista mieleen lähinnä siksi, että vastaavaa liiketoimintamallia en ole muualla nähnyt. Ravintolassa oli tilaa vaikka kuinka paljon mutta ei lainkaan tuoleja – ainoastaan jonkin verran korkeitä pöytiä ja seinänvierustalla tasoja – ja jos se ei vielä riittänyt niin paikassa taisi olla vain yksi baaritiski, nimittäin juomat ostettiin ja tilattiin suoraan salia kiertäviltä tarjoilijoilta – tarjonta oli rajattua, musiikki kovaa ja nopeata ja paikka oli aina kohtuullisen täysi.... tietynlaiselle porukalle. Silloin jo kävi selväksi, että mikäli aikoo ravintola-alalla (iltaviihde) pärjätä, pitää löytää se oma tyyli ja valita se – eikä pomppia sitten jokaisen mielipiteen mukaisesti.

Cactus

En muista oliko ravintolan nimi vain Cactus (enkä nyt lähde arkistoista sitä tarkistamaan) mutta olkoon tämä toisena esimerkkinä. Cactus oli aikoinaan Suomessa eräässä pienessä kaupungissa toimiva meksikolaishenkinen ravintola sisustuksineen kaikkineen – musiikillisesti rokkihenkinen ravintola oli valinnut oman tiensä mutta valitettavasti liian pieneen kaupunkiin, joten ravintolan taru oli lyhytkestoinen- miksi sitten toiset ravintolat säilyvät pitempään?
Yleensäkin liiketoiminnassa perusteet ovat tärkeitä; ensinnäkin yrittäjällä pitää olla luottamusta ja uskoa omaan tekemiseen, osaaminen on plussaa ja ammattitaito ensisijaisen tärkeätä. Perusteiden lisäksi on tärkeätä tietää ja tuntea ympäristötekijät eli muut toimintaan vaikuttavat asiat kuten sijainti, kulkuyhteydet, kieli, henkilökunta, alueen demografia, kilpailutilanne, omat resurssit.... suunnitelmallisuus ja skenaariomallien tunteminen.

Ihminen on laumaeläin

Pääsääntöisesti ihminen hakeutuu muiden ihmisten luo. Ei välttämättä muiden ihmisten seuraan mutta muiden ihmisten luo. Esimerkki: jos olet menossa kahvilaan ja eteesi tulee kaksi periaatteessa samanlaista kahvilaa, joista toisessa on yksi ihminen ja toisessa kymmenen- tässä tilanteessa ihminen yleensä valitsee sen kahvilan, missä on ne kymmenen ihmistä (kahvila ei siis ole aivan pieni ja kymmenen ihmistä tarkoittaa alle puolta kapasiteetistä).
Esimerkki 2: olet menossa viettämään iltaa kaupungin yöhön. Yleensä yöravintoloiden sisusta ei näy millään ulos eli valinta tehdään ”sokeana”. Joku kaveri on kenties sanonut menevänsä kyseiseen ravintolaan, olet lukenut/kuullut siitä jotain hyvää.... tai sen ulkomainos on kutsuva.

Ihmismagneetit ja sisäänheittäjät

Etelän turistirysissä ainoa keino saada turisti pysähtymään on käyttää sisäänheittäjiä koska paikallislehti ei toimi ja mainosflyereita on jaossa tuhansia. Toinen tapa on myös tehdä verkosto oppaista ja muista alueen työntekijöistä, joiden kanssa sovitaan asiakkaiden sisääntuomisesta.
90-luvulla tiedän joidenkin ravintoloiden käyttäneen molempia tapoja asiakkaiden saamiseksi.... normaalisti sisäänheittäjiä Suomessa ovat yritysten kotisivut, facebook, paikallislehdistö, tv, radio, ulkomainonta... suoramainonta, flyerit, suosittelumarkkinointi... tapoja on niin paljon kuin on aktiivisia suunnittelijoita.

Palataan – tai nähdään, K.

Kommentit

Suositut postaukset