Minkä nuorena oppii, sen vanhana....


Monissa vanhoissa sanalaskuissa on ideaa, mutta taas toisaalta monesta on jo aika jättänyt eikä niillä ole mitään tekemistä nykyajan kanssa. Tällä kertaa syynä tuohon otsikkoon on oma poikani (ei ole omena kauas puusta pudonnut), jonka ajatuksissa on viime viikkoina hänen oma yritysideansa saanut alun... siitä onko idea oikeasti yritystoimikelpoinen, en ota kantaa – mutta ainakin se saa 11-vuotiaan pojan tekemään jotain aktiivisesti.

Legoja...

Kyseessä on tanskalainen keksintö eli legot, yhdistettynä George Lucasiin eli Tähtien sotaan ja siitä päästään Star Wars legoihin, mihin sitten lisätään pojan hankkimat permis tussit, ja voila meillä on sarja erilaisia Star Wars hahmoja, jotka ovat väritetty sarjan kloonihahmojen mukaisesti eri tehtäviin... kaiken alku oli parisen vuotta sitten jenkkilästä löytynyt sivusto, jolla hieman vanhemmat lapset myivät omia modifioituja legojaan.

Laitoin sitten pojan lego suunnitelmat (huoneita) ja kloonit myyntiin sekä niille luodulle sivustolle ”Tino’s Bricks” että huuto.nettiin. Siitä kuinka paljon niitä legoja myydään, ei ole takuuta, mutta ainakin poika saa ensimmäisen oman projektinsa alkuun.

Itsekin olen tässä viime viikkoina katsellut Hämeenlinnan suuntaan työmielessä ja tarkoituksena on saada tehtyä ainakin muutamia artikkeliluonteisia mainosjuttua Hämeen yrityksistä – siitä millaisen vastaanoton jutut saa, kuullaan varmaan myöhemmin.  Täällä Lohjan talousalueellahan noita juttuja on jo tullut ainakin reilut kaksisataa tehtyä ja suurin osa on miellyttänyt sekä asiakasta, että asiakkaan potentiaalisia asiakkaita.

Artikkelimuotoinen mainonta

Artikkelimuotoisen mainoksen idea on siinä että yritystä/yrittäjää lähestytään toimittajamaisesti mutta tehdään täysin objektiivinen juttu, jonka tarkoituksena on tavalla tai toisella myydä asiakasta tai tehdä asiakasta tunnetummaksi – mitä ”itsevarmempi” asiakas, sitä enemmän saan vapauksia ja sitä ”parempi” jutusta yleensä myös tulee. Artikkelimuotoiset osiot luetaan lehdestä melkein 3x tarkemmin kuin selvät mainokset, joskin eroja luonnollisesti saadaan aikaan hyvin tehdyillä mainoksilla ja huonosti kirjoitetuilla jutuilla mutta keskimäärin lukemat ovat prosenteissa 80-35 artikkelitekstit vs selvät mainokset.

Markkinoinnin a b ja vielä c osa 1
Jos haluat saada lehtimainonnalla jotain aikaiseksi, tee kunnon suunnitelma ja sisällytä lehtimainoksiin tarjouksia, joita voit seurata. Ota myös huomioon, että yksittäinen lehtimainos ei vielä näytä mitään tuloksia, mutta sarjoitettu tarkoituksenmukainen mainostaminen tuo tulosta. Yksittäisen mainoksen onnistuminen on tuuri peliä, ja yrittäminen ei pääsääntöisesti ole tuurista kiinni!

Kommentit

  1. Ei huono liikeidea. Meidänkin esikoinen päätti ryhtyä yrittäjäksi, varmaan joskus kuusivuotiaana, ja tuota-myy -konsepti oli tässäkin kyseessä. Hän kun leikkasi paperista pieniä palasia, ja piirsi kuhunkin eri värisen pallon (=täplän) tusseilla. Asiakasryhmä oli mietitty tarkkaan, oman rivitaloyhtiön asiakkaat, ja tarkoitus oli kiertää ovelta ovelle näitä menestystuotteita kauppaamassa. Lopulta neuvottelujen jälkeen päädyttiin myyntikojun pystyttämiseen omalle etupihalle, joka tuskin oli yhtä tehokas menetelmä, mutta ehkä tuotteen laatuun nähden kuitenkin soveliaampi.

    Artikkelimuotoisesta mainonnasta mielestäni erinomainen esimerkki oli pari vuotta takaperin Hesarissa ollut koko sivun lakumainos. En nyt muista minkä valmistajan lakritsista siinä kerrottiin tuotteena, historiasta, ominaisuuksista jne. Luin koko jutun, ja vasta jälkikäteen tajusin mainokseksi. Ostin myös lakua.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.

Suositut postaukset