Otteita oppikirjasta.... markkinointia tämäkin...

Suvi Nenonen, Kaj Storbacka: Markkinamuotoilu – Johdatko markkinoita vai johtavatko markkinat sinua? WsoyPro 2010. 149 sivua, 69 euroa

1. Moni yritys toimii kuitenkin kuin markkinat olisivat valmiiksi annettuja. Silloin markkinat määräävät yrityksen strategiasta. Toisinkin voisi olla: markkinat voisivatkin olla yrityksen oman hyvin toteutuneen strategian tulosta.

2. Tämä edellyttää sitä, että yritys irrottautuu tuote- ja tuotantolähtöisestä ajattelusta ja ottaa liiketoimintansa lähtökohdaksi markkinoilla tapahtuvan arvontuotannon. Kun yritys ottaa lähtökohdakseen asiakkaat, markkinakin näyttäytyy erilaiselta.

3. Siksi kasvua hakevan yrityksen pitäisi kysyä itseltään seuraavaa: Mitä me oikeastaan myymme? Kenelle me myymme? Miten organisoimme liiketoimintamallimme?

Vastaukset auttavat yritystä luomaan uuden markkinan, jossa on nykyistä parempia mahdollisuuksia. Sillä kasvu on helpompaa kasvavilla markkinoilla. Jos markkinasi ei kasva, olet ehkä määritellyt markkinaasi väärin.

Oletko sinä määritellyt markkinaasi lainkaan?

Kommentit

Suositut postaukset